Γνωρίζεις τι είναι το doomscrolling, αλλά και πόσο συχνά καταφεύγεις σε αυτό; Έφτασε η ώρα να μάθουμε και να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο που μας αφορά όλους.

Αν νιώθεις πως το feed σου στα social media έχει γίνει αρκετά πιο dark το τελευταίο διάστημα και το μόνο που βλέπεις είναι ειδήσεις και περιεχόμενο που σου προκαλούν αρνητικά συναισθήματα, όμως τείνεις να συνεχίζεις να το αναζητάς, τότε μάλλον έχεις πέσει θύμα και εσύ του doomscrolling.

Τι είναι;

Πρόκειται για ένα φαινόμενο που εμφανίζεται στους χρήστες του διαδικτύου και ειδικότερα σε όσους χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με ένα διαρκές scrolling προς την εύρεση δυσάρεστων ειδήσεων ή video.

Το αναζητάς ή στο σερβίρουν;

Εδώ η απάντηση είναι αρκετά σύνθετη, καθώς ό,τι βλέπουμε στο διαδίκτυο είναι κατά μία έννοια αποτέλεσμα των αναζητήσεων μας, όμως με μία υπόθεση εργασίας στην οποία καλούνται να εργαστούν οι αλγόριθμοι.

Έτσι αν αναζήτησες, στάθηκες για ώρα και αλληλοεπίδρασες με μία δυσάρεστη ή ενοχλητική είδηση, τότε άνοιξες το «κουτί την Πανδώρας».

Η συνεχόμενη ανατροφοδότηση σου, με παρόμοιο περιεχόμενο γίνεται για να παραμένεις προσκολλημένος, καθώς οι αλγόριθμοι κατά μία έννοια βλέπουν πως λαμβάνεις ικανοποίηση.

Γιατί συνεχίζεις να κάνεις doomscrolling;

Θυμήσου τη τα group therapies από το Fight Club. Οι επισκέψεις του πρωταγωνιστή γινόντουσαν για να αντλήσει χαρά από τις δυσκολίες των άλλων.

Παρότι αυτό είναι κάπως τοξικό, στην πραγματικότητα ικανοποιεί μία βασική ανθρώπινη ανάγκη, την αίσθηση πώς παραμένουμε ασφαλείς.

Με το συνεχές scrolling όμως δημιουργείται και η αίσθηση πως αποκτούμε γνώση και εμπειρία πάνω σε ένα θέμα και κατά έναν τρόπο αυξάνουμε τον έλεγχο μας σε έναν κόσμο που κινείται ολοένα και πιο γρήγορα.

Τι επιδράσεις έχει στην υγεία σου;

Διάφορες μελέτες έχουν προειδοποιήσει πως η συγκεκριμένη πρακτική ενέχει μεγάλο κίνδυνο για την ψυχική υγεία μας, καθώς ενισχύει σε σημαντικό βαθμό τα αρνητικά συναισθήματα και τις αρνητικές σκέψεις μας.

Με απλά λόγια αισθανόμαστε εντονότερα το άγχος και γινόμαστε πιο επιρρεπείς στην κατάθλιψη.

Επιπλέον δεδομένα έχουν δείξει πως οι άνθρωποι παρουσιάζουν παράλληλα διαταραχές ύπνου, ψυχοσωματικά συμπτώματα, έχουν χαμηλότερη αυτοεκτίμηση και σε ακραίες περιπτώσεις γίνονται ευερέθιστοι, αντιμετωπίζουν διανοητική κόπωση και αδυναμία συγκέντρωσης.

Υπάρχει διαφυγή από το Matrix της δυστυχίας;

Ναι και είναι να βάλεις άμεσα ένα όριο.

Είτε θες να το ονομάσεις αποτοξίνωση με πλήρη διακοπή, είτε να περιορίσεις σε σημαντικό βαθμό τη χρήση των social media, είναι αναγκαίο για αν ξαναβρείς τον εαυτό και τις ισορροπίες σου.

Αν νιώθεις πως δεν μπορείς να αποκτήσεις τον έλεγχο στο πόσο χρησιμοποιείς τα social media, τότε αναζήτησε κάποια εφαρμογή που θα σε προειδοποιεί ή θα κλειδώνει αυτόματα το τηλέφωνό σου μετά από ένα χρονικό όριο για να σε κατευθύνει πίσω στον πραγματικό κόσμο και να είσαι πιο χαρούμενος.