Το 2023 έφυγε, όμως κάποιες επιστημονικές ανακαλύψεις του θα επηρεάσουν αργά ή γρήγορα το μέλλον μας. Ενημερωτικά η τεχνητή νοημοσύνη (AI) δεν είναι στη λίστα!

Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μάθει να φανταζόμαστε το μέλλον μέσα από τις ταινίες και τα βιβλία.

Στην πραγματικότητα όμως πολλές σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις προκύπτουν είτε τυχαία, είτε αρκετά πιο σιωπηλά από ερευνητικές ομάδες που εργάζονται προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση εντελώς διαφορετική από το sci-fi.

Ας δούμε ποιες ήταν τα σπουδαιότερα επιστημονικά επιτεύγματα εντός του 2023.

Το πρώτο γραπτό κείμενο της ανθρωπότητας

Οι αρχαιολόγοι εδώ και αιώνες ανακαλύπτουν διάφορα εγχαράγματα στις σπηλιές τα οποία έχουν γίνει από τους προγόνους μας. Κάποια από αυτά πάνω πίσω 37.000 χρόνια, όμως αποτελεί μέχρι σήμερα ερώτημα ποιος ακριβώς ήταν ο σκοπός τους.

Μία μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο του 2023 στο Cambridge Archaeological Journal κατάφερε να δώσει μία απάντηση που ενδεχομένως φτάνει πιο κοντά στο πρώτο σύστημα σημειογραφίας. Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως τα κάποια σύμβολα σχετίζονται με τον κύκλο γέννησης των ζώων και βοηθούσαν σαν ημερολόγιο για το κυνήγι.

Μία φόρμουλα νεότητας

Δύο ομάδες από τις ΗΠΑ αξιοποίησαν τις ανακαλύψεις του Ιάπωνα βιολόγου Σίνια Γιαμανάκα και κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα πρωτεϊνικό κοκτέιλ που αντιστρέφει τις επιγενετικές αλλαγές.

Με απλά λόγια στο μέλλον αυτή η ανακάλυψη θα μπορεί να επεκτείνει τη διάρκεια ζωής των ανθρώπων ή ακόμη και να γυρίσει πίσω τον χρόνο σε βιολογικό επίπεδο!

Τα υγρά ρομπότ

Οι ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon της Πενσυλβάνιας τον Ιανουάριο του 2023 παρουσίασαν κάτι μικροσκοπικά ρομπότ από το υγρό μέταλλο γάλλιο. Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό τους ήταν πως μπορούσαν να αλλάζουν την κατάσταση τους σε στερεή και τότε να υποστηρίζουν 30 φορές το βάρος τους.

Όπως φαντάζεστε ανοίγεται ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος πλήθος εφαρμογών.

Το ζωντανό τρισδιάστατο μελάνι

Το 3D printing είναι για πολλούς το μέλλον. Αντικείμενα, μοσχεύματα, προϊόντα τεχνολογίας, αλλά και σπίτια ήδη εκτυπώνονται.

Τι γίνεται όμως όταν προσθέσεις ζωή στο μελάνι της εκτύπωσης;

Τον Φεβρουάριο του 2023 ερευνητές από τη Σχολή Μηχανικών του EPFL παρουσίασαν ένα μελάνι φτιαγμένο από ζωντανά βακτήρια, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε οποιονδήποτε τρισδιάστατο εκτυπωτή και μετά από κάποιες μέρες και με μία ειδική διαδικασία να μετατραπεί σε μέταλλο.

Η συγκεκριμένη ανακάλυψη θα φέρει επανάσταση στον ιατρικό τομέα, την αποκατάσταση των έργων τέχνης και ενδεχομένως να οδηγήσει στην τρισδιάστατη εκτύπωση τεχνητών κοραλλιογενών υφάλων για την αποκατάσταση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων!