Γράφει ο Γιώργος Καρακατσάνης
Καθώς το ενδιαφέρον για την ηλεκτροκίνηση αυξάνεται (65% αύξηση πωλήσεων παγκοσμίως για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μηδενικών ρύπων στο πρώτο εξάμηνο του 2022, παρόλες τις δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της έλλειψης ημιαγωγών και του πολέμου στην Ουκρανία) στη χώρα μας εγκαινιάστηκε ο δεύτερος κύκλος του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά για την επιδότηση αγοράς νέου ηλεκτρικού οχήματος.
Το πρόγραμμα αναμένεται να διαρκέσει έως τις 31/12/2023 και μέχρι να καλυφθούν οι διαθέσιμοι πόροι, ενώ έχει αναδρομική ισχύ για αγορές που έγιναν από 01/12/2022. Επιδοτεί την αγορά μόνο νέων οχημάτων και όχι μεταχειρισμένων.
Προτείνεται στους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν άμεσα αίτηση για υπαγωγή στο Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 με την παραγγελία του οχήματός τους και πριν την παραλαβή, καθώς εμφανίζεται αυξημένο ενδιαφέρον και η εκκαθάριση των αιτήσεων προχωράει βάσει αριθμού πρωτοκόλλου. Επίσης καλό είναι να γνωρίζουν όσοι ενδιαφέρονται ότι η εκταμίευση του ποσού, βάσει της εμπειρίας του πρώτου κύκλου, μπορεί να χρειαστεί από 3 έως 10 μήνες από την ημερομηνία παραλαβής του οχήματος.
Οι διαθέσιμες επιδοτήσεις συνοπτικά

Α) Επιδότηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το πρόγραμμα αφορά Φυσικά (για 1 όχημα) και Νομικά πρόσωπα (χωρίς περιορισμό οχημάτων) με επιδότηση 30% επί της αξίας προ φόρων και έως 8.000 ευρώ για αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV). Πλέον η επιδότηση διατίθεται και για μακροχρόνιες μισθώσεις, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς στη λήξη.
Στα Φυσικά πρόσωπα το παραπάνω ποσό προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για απόσυρση, ΑΜΕΑ, νέους ηλικίας έως 29 χρόνων, καθώς και για οικογένειες με κάθε επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο των τριών και έως 4.000 ευρώ. Για τα Νομικά πρόσωπα υπάρχει επίσης η απόσυρση, αλλά και επιπλέον επιδότηση 4.000 ευρώ για εταιρίες που έχουν έδρα σε νησί.
Και για τις δύο κατηγορίες υπάρχει επιδότηση για την εγκατάσταση έξυπνου σημείου επαναφόρτισης με 500 και 400 ευρώ αντίστοιχα.
Εδώ να προσθέσουμε και τα φορολογικά κίνητρα που έχουν δοθεί στις επιχειρήσεις με το φορολογικό νομοσχέδιο 4710/2020 που μπορεί να ανατρεχθεί εδώ και συγκεκριμένα άρθρα 7 έως 9, που προβλέπουν προσαυξημένη απόσβεση παγίου κατά 150% μέσα σε 24 μήνες.
Παράδειγμα: Ασφαλιστικός σύμβουλος στη Ρόδο με ΙΚΕ επιθυμεί αγορά οχήματος μηδενικών ρύπων για να επισκέπτεται τους πελάτες του. Έχει επιλέξει Fiat 500 BEV (best seller για το πρώτο εξάμηνο του 2022 στην Ευρώπη στη μικρή κατηγορία). Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει αρχική τιμή 32.800 ευρώ και λιανική τιμή προ φόρων 26.452 ευρώ.
Ποσό επιδότησης = 26.452 χ 30% = 7.936 ευρώ
Τελική τιμή κτήσης = 32.800 – 7.936 ευρώ – 4.000 ευρώ = 20.864 ευρώ.
Φορολογικό όφελος στη διετία (26.452 χ 150% χ 22% ) = 8.729 ευρώ
Τελικό κόστος αυτοκινήτου μετά τις αποσβέσεις = 12.135 ευρώ

Β) Επιδότηση για ηλεκτρικά δίκυκλα η τρίκυκλα
Η επιδότηση είναι 30% έως 1.300 ευρώ για τις κατηγορίες L1e-L4e και 40% έως 3.000 ευρώ για τις κατηγορίες L5e-L7e. Μια επεξήγηση των κατηγοριών μπορεί να ανατρεχθεί στον σύνδεσμο. Προβλέπεται επιπλέον 400 ευρώ για απόσυρση, 500 ευρώ για ΑΜΕΑ και οικογένειες με 3 εξαρτώμενα τέκνα, και 1.000 ευρώ για τους νέους έως 29 ετών μόνο για κατηγορίες οχημάτων L6e-L7e.

Γ) Επιδότηση για ηλεκτρικά Ποδήλατα

Για Φυσικά πρόσωπα παρέχεται επιδότηση 40% έως 800 ευρώ κι επιπλέον 500 ευρώ για ΑΜΕΑ και οικογένειες με 3 εξαρτώμενα μέλη.
Για τις εταιρίες παρέχεται επιδότηση έως 10 ηλεκτρικών ποδηλάτων για ειδικές κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως εταιρίες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές.

Χρήσιμες πληροφορίες όπως η ΚΥΑ, οδηγός προγράμματος, συχνές ερωτήσεις καθώς και ενδεικτική λίστα επιδοτούμενων οχημάτων είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του προγράμματος https://kinoumeilektrika2.gov.gr/.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Γιώργος Καρακατσάνης είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός και ενεργό μέλος στην κοινότητα της ηλεκτροκίνησης και των ιδιοκτητών Tesla. Κυκλοφορεί αποκλειστικά με ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το τέλος του 2020.