Εσύ γνωρίζεις για την Ευρωπαϊκή νύχτα χωρίς ατυχήματα, που έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται κάθε χρόνο το τρίτο Σάββατο του Οκτωβρίου, έξω από τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης στην Ευρώπη; Νεαροί εθελοντές ενθαρρύνουν τους συνομηλίκους τους να επιλέξουν από την παρέα τους ένα άτομο που θα είναι ο οδηγός για εκείνο το βράδυ με βασική προϋπόθεση να μην καταναλώσει αλκοόλ κατά τη διάρκεια της βραδιάς.

Άλλωστε αλκοόλ και οδήγηση δεν πάνε μαζί! Στόχος της συγκεκριμένης ημέρας, που γιορτάστηκε για πρώτη φορά το 1995 στο Βέλγιο, είναι να ενημερωθούν οι νέοι για τη σχέση αλκοόλ και οδήγησης.

Τι μας λένε οι έρευνες

Όλες οι έρευνες οδικής συμπεριφοράς καταλήγουν στο ότι μία από τις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, κάτι που συμφωνούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία και οι ίδιοι οι οδηγοί.

Πιο συγκεκριμένα, η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ συμβάλλει περίπου στο 25% των ατυχημάτων στην Ευρώπη. Τα υψηλότερα ποσοστά οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ καταγράφηκαν στην Ελβετία (39%), στο Βέλγιο (35%), στην Πορτογαλία (35%) και στην Ελλάδα (34%). Το ποσοστό κοινωνικής αποδοχής υπό την επήρεια αλκοόλ στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών (8,1%).  

Στην πραγματικότητα δεν είναι ούτε οι ποινές του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ούτε το ενδεχόμενο ενός αλκοτέστ, που κάνουν τον συνδυασμό αλκοόλ και οδήγησης απαγορευτικό, αλλά οι ίδιες οι συνέπειες που αυτό προκαλεί στον οδηγό, αλλά και στους άλλους.

Ευρωπαϊκή νύχτα χωρίς ατυχήματα

Οι συνέπειες οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ

Ευρωπαϊκή νύχτα χωρίς ατυχήματα

Το αλκοόλ αποσπά τα μάτια από τον δρόμο και τα χέρια από το τιμόνι. Τη στιγμή που ο οδηγός πρέπει να είναι πάντοτε σε ετοιμότητα, το αλκοόλ επηρεάζει την όρασή του, τα αντανακλαστικά του και την ικανότητα αντίληψής του.

Ο οδηγός δε θα έχει τη διαύγεια να υπολογίσει τις αποστάσεις των προπορευόμενων οχημάτων, να προσέξει τα σήματα, ένα STOP ή ένα κόκκινο φανάρι. Ταυτόχρονα, ο χρόνος αντίδρασής του θα μειωθεί, συχνά στο ελάχιστο. Επιπλέον, το αλκοόλ μπορεί να κάνει τον οδηγό να υπερεκτιμήσει τις δυνατότητές του.

Ευρωπαϊκή νύχτα χωρίς ατυχήματα

Μάλλον είναι περιττό να αναφέρουμε πως η οδήγηση υπό αυτές τις συνθήκες αυξάνει τις πιθανότητες ενός τροχαίου ατυχήματος, όπως αποδεικνύουν όλα τα στατιστικά, σε Ελλάδα και Ευρώπη. Όταν ένας οδηγός έχει καταναλώσει σημαντική ποσότητα αλκοόλ, η πιθανότητα σύγκρουσης είναι 22 φορές υψηλότερη σε σχέση με έναν νηφάλιο οδηγό, ενώ είναι 200 φορές πιο πιθανό να εμπλακεί σε ατύχημα σε σχέση με έναν νηφάλιο οδηγό.

Το τελευταίο που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, όταν θα  έχουμε καταναλώσει αλκοόλ είναι να οδηγήσουμε! Σίγουρα είναι πολύ πιο ασφαλές να δώσουμε το τιμόνι στον “νηφάλιο οδηγό της παρέας” που δε θα έχει πιει, ή να γυρίσουμε στον προορισμό μας με ένα ταξί.

*Για τη συγγραφή του παραπάνω κειμένου χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από την έρευνα “Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και οδική ασφάλεια” του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

https://www.nrso.ntua.gr/geyannis/wp-content/uploads/geyannis-cp410.pdf