Μία πόλη του μέλλοντος, που χτίζεται κυριολεκτικά από το μηδέν μέσα στην έρημο, θα χρησιμοποιεί εξ ολοκλήρου αιολική και ηλιακή ενέργεια, η οποία θα έχει το όνομα ΝΕΟΜ. Θα μπορούσαμε να περιγράφουμε σενάριο επιστημονικής φαντασίας, αλλά πρόκειται για τη νέα πόλη που χτίζεται στην έρημο της Σαουδικής Αραβίας, με σκοπό να αποτελέσει τη μεγαλύτερη του κόσμου.

Μία μεγαλούπολη, που θα χρησιμοποιεί αποκλειστικά “πράσινες” μορφές ενέργειας στη μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγό χώρα του κόσμου, δικαιώνει απόλυτα το όνομά της: είναι το “νέο μέλλον” (ΝΕΟΜ).

Η απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα είναι η νέα πραγματικότητα, ακόμα και για τη Σαουδική Αραβία, με την ατμοσφαιρική ρύπανση να αποτελεί ένα από τα κυριότερα προβλήματα των σύγχρονων πόλεων.

 Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών

Οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών

Με σκοπό να περιορίσουν την κυκλοφορία των οχημάτων που εκπέμπουν υψηλούς ρύπους, πολλές χώρες υιοθετούν λύσεις για την κυκλοφορία, όπως τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (ΖΧΕ). Οι ελάχιστες προδιαγραφές που ορίζει κάθε πόλη για την κυκλοφορία του οχήματος εντός των ΖΧΕ, καθορίζονται κατά κύριο λόγο σύμφωνα με τα αποδεκτά όρια κατά την Ευρωπαϊκή Ένωση (Euro Standards). Ο πίνακας από το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου δείχνει την έκταση και τις προδιαγραφές των ΖΧΕ σε ορισμένες από τις ευρωπαϊκές πόλεις που εφαρμόζονται:

Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών

Σε ορισμένες πόλεις όπως το Παρίσι, η Βαρκελώνη και το Βερολίνο, τα οχήματα που πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές για την ελεύθερη κυκλοφορία εντός των ΖΧΕ, υποχρεούνται να φέρουν ειδικό αυτοκόλλητο (Α) που υποδεικνύει την κατηγορία Euro του οχήματος τοποθετώντάς το σε εμφανές σημείο.

Οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, εντάσσονται φυσικά σε μία συνολική πολιτική που ακολουθούν οι ευρωπαϊκές χώρες, με σκοπό την ανανέωση του στόλου οχημάτων με πιο φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα και την ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, όπως των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και του ποδήλατου.

Ανθρώπινη ζωή στις πόλεις

Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών

Το μεγαλύτερο μέρος του ευρωπαϊκού πληθυσμού ζει στις πόλεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από πλήθος κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων, που κυριολεκτικά χρειάζονται ολόκληρες σελίδες για να περιγραφούν! Μακάρι να μπορούσαν οι ευρωπαϊκές χώρες να είχαν τη δυνατότητα να φτιάξουν “από το μηδέν” νέες μεγαλουπόλεις τύπου “ΝΕΟΜ”, οι οποίες θα χρησιμοποιούν αποκλειστικά “καθαρές” μορφές ενέργειας!

Τι μπορούν όμως να κάνουν; Να υιοθετήσουν “έξυπνες” λύσεις για την κινητικότητα, όπως τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, που εντάσσονται σε μία συνολική στρατηγική και συμβάλλουν στη βελτίωση της ζωής όλων μας.

*Για τη συγγραφή του παραπάνω κειμένου χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία από την έρευνα “Διεθνής εμπειρία περιβαλλοντικής τιμολόγησης στις μεταφορές” για το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

https://www.nrso.ntua.gr/geyannis/wp-content/uploads/geyannis-cp419.pdf